luni, 11 iunie 2012

Teste si verificari ce trebuiesc efectuate la cumpararea unei masini second hand!


Romanii au in marea lor majoritate veniturile mici, foarte mici, chiar printre cele mai mici din Europa. Pentru multi dintre romani se intampla ca din economiile adunate cu greu sa nu -si poata indeplinii dorinta de a avea o masina noua, aratoasa, care sa mearga struna si care sa prezinte doar defecte nesemnificative.

sfaturi pentru cumparatorii de masini la mana a doua; ce trebuie stiut despre automobilele second hand; teste ce trebuiesc efectuate asupra masinii


Perspectiva unui imprumut bancar devine tot mai greu de realizat intrucat cei care controleaza veniturile salariale nu au de gand sa mareasca aceste venituri, ci, dimpotriva, sa le scada. Este foarte greu chiar si pentru o familie unde intra doua venituri salariale sa acopere ratele si costurile lunare pe care le implica eventualele angajamente bancare.

Astfel ca fiecare banut va trebui sa fie dramuit cu cap si multa grija, mai ales in cazul in care capii familiei vor hotari sa recurga la o solutie de compromis cum ar fi aceea de a cumpara o masina la mana a doua pentru a acoperii necesitatile familiei.
 
Ce anume trebuie facut pentru a nu irosii economiile familiei si pentru a evita regretele? Specialistii si-au exprimat parerea si in aceasta privinta. Sunt necesare o serie de teste inainte de a cumpara un automobil, intrucat graba sau nepriceperea s-ar putea sa va coste ulterior si sa regretati faptul ca ati dat o gramada de bani pe un harb.

Verificati intai starea actelor masinii respectiv sa aiba carte de identitate valabila si fara erori. Atentie la data fabricatiei! Este de preferat ca masina sa fi avut doar unul sau doi proprietari.

De regula vanzatorii incearca sa ascunda defectele autoturismului dandu-i un aspect cat mai atragator si sa evidentieze anumite accesori, care sunt de fapt mai mult sau mai putin utile, precum si indicatori sau aspecte care nu prezinta o foarte mare relevanta cu privire la starea masinii.

Un astfel de fals criteriu de apreciere a starii automobilului este indicatorul kilometrajului, care poate fi dat inapoi printr-o simpla operatie ce nu lasa urmari vizibile sau detectabile.

Unii vanzatori isi declara totusi kilometrajul real, dar chiar si asa tot nu puteti fi siguri de starea masinii, intrucat daca are doar 20000 de km si a fost prost intretinuta si plimbata prin multe hartoape, poate fi intr-o stare mai precara decat un automobil care a rulat de trei ori mai multi kilometri, dar de care s-a avut multa grija.

Cunoscand faptul ca un automobil circula in medie pe an in Romania circa 20000 km plus sau  minus 5000 km (daca este adusa din Germania sau Franta media este dubla, de 40000 km) puteti calcula si singuri aproximand kilometrajul de la anul fabricatiei automobilului si data punerii lui in circulatie.

Atentie insa la acele automobile ce au fost folosite pentru taxi sau pentru diferite livrari.

Pentru a fi siguri de achizitia ce urmeaza sa o faceti este bine sa urcati masina pe rampa si sa incercati sa descoperiti eventualele reparatii suferite, starea garniturilor, daca exista scurgeri de ulei sau combustibil, starea cablurilor, a imbinarilor etc.

In interiorul autoturismului pe langa starea tapiteriei trebuie verificate buna functionare a aparatelor de bord, a stergatoarelor, a sistemelor de semnalizare si lumini, a incuietorilor, a portierelor, a sistemelor de incalzire, a climei(daca exista), a diferitelor comenzi de bord (cum ar fi controlul electric de inchidere si deschidere a geamurilor, de control al oglizilor, al trapei etc), de ajustare al scaunelor, a sistemului audio etc.

Se va acorda o mare atentie caroseriei care poate prezenta dovezi ale implicarii automobilului in diverse accidente, intrucat oricat de priceput a fost tinichigiul care a reparat-o, tabla va pastra diferente usoare de nivel ce pot fi remarcate in lumina naturala puternica, punandu-va intr-o anumita pozitie in raport cu masina sau prin pipairea suprafetei cu varful degetelor.

Odata ce s-a constatat vatamarea se vor controla atat reparatiile exterioare cat si starea mecanismelor in dreptul carora s-a produs lovirea. Daca masina a fost lovita frontal, mai bine renuntati.

De asemenea se va controla starea ruginei caroseriei. Aceasta se poate observa si aprecia controland locurile expuse pericolului aparitiei ruginei cum ar fi pragurile, părţile inferi­oare ale portierelor, ale aripirilor, cele din jurul farurilor, etc.

Semnele aparitiei ruginei sunt „basicile de vopsea” cauzate de actiunea coroziuni din interior spre exterior. Gradul avansat de uzura se constata atunci cand tabla poate fi perforata usor sau este fara elasticitate.

Verificati intotdeauna starea motorului. Daca in privinta caroseriei si al aspectului interior va puteti forma o imagine gresita, la o simpla examinare a motorului veti realiza cat de uzat este de fapt acel automobil, in ciuda imbunatatirilor pe care proprietarul i le-a adus. Examinati indeosebi suruburile si piulitele pentru a vedea daca au fost folosite, iar in eventualitatea existentei urmelor de desfacere pe acestea sa aflati care au fost motivele segmentarii motorului.

Daca aspectul motorului este in regula vom continua cu pornirea acestuia. Pentru aceasta vom invarti cheia in contact si ne vom astepta ca in maxim trei secunde motorul sa porneasca. Dupa pornire ascultati cu atentie zgomotele ce dau de gol un motor defect cum ar fi vibratii, batai, troncanituri, intreruperi etc. Accelerati pe loc si ascultati cu atentie felul cum tureaza motorul, respectiv sa nu existe bubuituri, eforturi, zmucituri, variatii etc.

Va trebui sa faceti un test in mers unde va trebui sa verificati : franele, cutia de viteze si directia.

In ce priveste franele verificati atat frana de mana cat si cea de picior. Se va verifica ca pedala sa nu raspunda greoi la apasare iar distanta de franare a masinii sa nu fie prea mare, precum si daca exista zgomote neobisnuite la tambururi produse la frecare.

Pentru a verifica cutia de viteze va trebui sa va angajati normal in viteza iar trecerea de la o treapta de viteza la alta trebuie sa se desfasoare fara dificultati sau zgomote la transmisie sau in alta parte. Pentru a fi siguri ca nici una din viteze nu sare va trebui sa accelerati si dezaccelerati brusc la fiecare treapta.

In ce priveste directia transmitera comenzilor prin volan trebuie sa fie preluata imediat de roti fara eforturi sau zgomote la caseta. O metoda populara pentru verificarea directiei presupune mentinerea unei viteze normale pe un drum drept urmata de eliberarea volanului, ridicand la o distanta mica mainile, pentru cateva secunde. Masina ar trebui sa-si pastreze traiectoria.

Consumul uleiului si al carburantului. Un motor in stare buna de functionare ar trebui sa consume aproximativ un litru de ulei la 3000 de km. Pentru a deduce cam cat de mult si-a iubit proprietarul masina intrebati-l daca foloseste un ulei scump sau ieftin.  Un ulei de calitate superioara poate asigura motorului o durata de viata mai mare.

In ce priveste carburantul este posibil ca masina sa aibă instalatatie pentru gaz petrolier lichefiat(GPL). Aceasta trebuie sa respecte normele de siguranta prevazute de lege.

Intrebati proprietarul cat combustibil consuma exact masina la suta de km, atat in oras cat si in afara lui. O masina normala consuma aproximativ intre 7,5-8,5 litri la suta in oras si mai putin de 7 litri pe soselele interurbane.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariul dumneavoastra va fi postat imediat ce va fi validat de un moderator