luni, 11 iunie 2012

Pot fi accidentele evitate ?


In Romania se produc anual in jur de 9000 de accidente grave de circulatie, in cadrul carora mor circa 2000 de persoane iar alte 4000 sunt ranite. Conform statisticilor europene Romania este in topul tarilor cu cele mai multe accidente si cu cele mai proaste autostrazi.
Situatiile care conduc la astfel de evenimente nedorite pot fi multiple, de la traversarea neregulamentara, la consum de alcool si conducere fara permis.
Pe sosele se intampla sa apara si situatii neasteptate ce duc la nenorociri pentru care soferul nu poate fi invinovatit de neglijenta sau abatere. 


Acestor situatii cel mai adesea cad victime soferii incepatori, care, desi si-au luat carnetul cu punctaj mare, totusi nu au experienta necesara pentru a se descurca in cazul aparitiei unor evenimente neprevazute.  
Pot fi evitate acele evenimente neplacute ce determina producerea accidentelor pe sosea? Soferii profesionisti spun ca da. In acest articol am pregatit cateva sfaturi de care dumneavoastra, daca sunteti  sofer, ar trebui sa tineti seama:

La depasire. Considerat a fi cel mai tensionant si periculos moment al circulatiei este necesar ca soferul sa se asigure inainte de a se angaja in depasire de faptul ca: pe o distanta apreciabila nu vine nimic din sens opus; nu are o alta masina in fata sau in spate care sa semnalizeze sau sa intre la randul ei in depasire; masina pe care o conduce alearga suficient de repede pentru a o depasi pe cea din fata.

Frana. Apasarea pedalei de frana se va face doar in situatii de urgenta. Daca nu este nevoie de incetiniri bruste nu apasati pe frana ci folositi celelalte pedale ridicand piciorul inainte de obstacol si schimband viteza daca se impune. In aglomerarile urbane se impune incetinirea accentuata pe care o veti face apasand usor pedala de frana.
Pe distante scurte unde trebuie sa franati pentru oprire apasati ferm si scurt pe frana ridicand piciorul imendiat si apasand din nou la fel de scurt si ferm. Astfel veti controla directia mai usor iar distanta de oprire  se micsoreaza. In cazul poleiului evitati sa apasati frana si incetiniti eliberand treptat acceleratia, trecand astfel la viteze mai mici.
Atentie la piciorul stang. Dupa demarare tineti-l pe podeaua masinii si nu-l sprijiniti de pedala de ambreiaj sau deasupra, intrucat acesta va continua sa apese usor pedala si implicit rulmentul ambreiajului, care se va uza implicand costuri usturatoare la service.

Volanul. Tineti mainile pe volan la distanta una fata de cealalta si la aceeasi inaltime. Volanul va fi tinut la nivelul diametrului lui orizontal. Astfel veti efectua manevre rapide in ambele sensuri si evitati sa incrucisati mainile.

Viteza. Reduceti viteza in conditii de vizibilitate slaba. Pe timp de ploaie reduceti viteza cu o treime. In situatii de urgenta, pe vreme nefavorabila cu pericol de derapare pe sosea uitati-va spre margine dupa un acostament si indreptati masina catre acesta mentinand-o paralel cu acesta, intrucat platforma nepavata va duce la o frecare mai buna a rotilor.
Inainte de cotituri reduceti viteza ridicand piciorul de pe acceleratie. Nu abuzati de viteze excesive punand prea multa incredere in reactiile si abilitatile dumneavoastra de sofer si in puterea si capacitatile masinii.

Explozia anvelopei. Prin tinerea corecta a volanului ar trebui sa se poate evita derapajele provocate de explozia unuia dintre cauciucuri. Daca explozia se produce la una din rotile din fata atunci exista riscul de a pierde controlul directiei masinii care va oscila brusc in lateral. Pentru a redresa masina ridicati piciorul de pe acceleratie si incercati sa nu franati prea tare. Franati cat sa puteti opri pe urmatorii 100 de metri. Daca cauciucul a plesnit in curba va trebui sa iesiti din derapaj si din curba accelerand usor.
Daca explozia se produce la una din rotile din spate atunci totul se complica intrucat masina intra in derapare fara sa simtiti ca volanul trage. Puteti corecta deraparea orientand rotile in directia opusa deraparii printr-o manevra efectuata cu suplete si fara a brusca. Pedala de acceleratie trebuie slabita iar frana nu trebuie actionata in mod violent. La franare in cazul derapajelor tendinta de alunecare creste si nu veti putea controla foarte bine directia. In cazul unei izbituri inevitabile protejati-va capul incrucisand mainile pe volan si asezandu-l pe antebrate.

Derapajul. Se produce pe vreme rea in conditii de polei sau zapada. Conducerea pe un drum cu polei, zapada sau noroi se va face cu multa rabdare, fara miscari bruste, cu o actionare usoara a directiei, acceleratiei si franei. In astfel de situatii soferul trebuie sa-si mentina masina pe directie si in pozitie perfecta pe sosea, redresand-o ori de cate ori va fi necesar. In cazul derapajelor soferul va efectua o manevra ce implica virarea scurta in sensul in care masina incepe sa alunece urmata de o virare in sensul opus. Daca nu se reuseste cu aceasta manevra la prima incercare se va repeta prin miscari ferme si stapanire de sine, pana la redresarea completa a automobilului pe sosea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariul dumneavoastra va fi postat imediat ce va fi validat de un moderator