miercuri, 6 iunie 2012

Uleiul de motor

Uleiul este esential pentru functionarea unui motor. Un ulei de o calitate superioara poate asigura motorului o viata mai lunga. De acest principiu trebuie tinut cont atunci cand optati pentru un ulei de calitate superioara sau inferioara, iar un ulei mai scump poate implica reparatii la costuri cu mult mai mici.
Uleiul de motor este alcatuit din doua elemente, respectiv uleiul de baza si aditivii. Uleiul de baza este cel care lubrifiaza piesele interne ale motorului aflate in miscare. Uleiul de baza poate fi din petrol, material sintetic si material semi-sintetic. Cel mai preferat si indicat ulei de motor este cel din material sintetic, comportand o mai buna rezistenta.
Chimicalele din uleiul de motor poarta numele de aditivi si au rolul de a-i conferi acestuia diferite proprietati si calitati cum ar fi : mentinerea vascozitatii, neutralizarea acizilor, protectia anticoroziva.
Proprietatile si calitatile la care un ulei de motor trebuie sa exceleze:
1.Lubrifiaza componentele  motorului. Uleiul de motor impiedica macinarea pieselor si suprafetelor metalice din interiorul motorului, care, datorita frecarii, pot ajunge pana la rupere. Astfel se previne si uzura motorului.
Vascozitatea. Este o proprietate esentiala a uleiului de motor prin care i se ofera un anumit grad de rezistenta la scurgere. Acest grad de rezistenta variaza insa odata cu schimbarile de temperatura. Respectiv uleiul capata un grad de vascozitate mai scazut atunci cand este supus temperaturilor ridicate, iar in conditii de frig gradul de vascozitate este mai mare. Pentru a proteja motorul uleiul trebuie sa-si pastreze un grad suficient de ridicat de vascozitate in conditiile unor temperaturi ridicate, intrucat pelicula de ulei ce acopera piesele motorului  trebuie sa fie continua, existand riscul de a se rupe filmul de ulei, iar in conditii de frig este esential ca el sa poata sa curga, pentru a ajunge in locurile sensibile ale motorului.   In jargonul soferilor exista uleiuri mai groase, cu o vascozitate mai mare, si uleiuri mai subtiri cu o vascozitate mai mica.
Societatea Inginerilor de Automobile au atribuit uleiurilor diferite numere stabilite  pe clasa de vascozitate (SAE J 300).
Uleiurile pentru temperaturile scazute, din timpul iernii, sunt indicate prin clasele de vascozitate 5W, 10W, 20W, 30W, 40W, 50W. Fiecare numerotatie indica faptul ca uleiul a fost numerotat, in urma unor teste, la diferite grade de rezistenta, respectiv 5W corespunde valorii termice de minus 25 grade Celsius; 10W la -20C; 15W la -15C; 20W la -10C. Tot astfel uleiurile sunt numerotate pe clase si pentru perioada sezonului cald, respectiv 20, 30, 40, 50. Pe piata exista insa si uleiuri multigrad, pentru care se presupune ca ar trebui sa faca fata atat conditiilor de iarna cat si temperaturilor ridicate. Un astfel de ulei multigrad poate avea numerotatia 15W/40 – ceea ce indica ca uleiul isi pastreaza eficienta atat la temperaturi scazute de -15C cat si la valori ridicate de temperatura de +100C. De mentionat ca astfel de numerotatii nu indica vascozitatea la temperaturi mai mari sau mai mici ci reprezinta gradul de schimbare al vascozitatii uleiului sub actiunea variatilor de temperatura. Trebuie mentionat si faptul ca proprietatile vascozitatii pot fi schimbate prin adaugarea la uleiul de motor a unor aditivi.
2. Reduce temperatura motorului prin dispersarea caldurii. In urma procesului ce are loc in camera de ardere a motorului dar si datorita frecarii produsa de piesele motorului aflate in miscare se degaja multa caldura care este preluata si eliminata de ulei. Mai mult de o treime din masa motorului este racita de catre ulei, in timp ce lichidul de racire elimina caldura doar din partile superioare ale motorului.
3. Curata motorul de impuritati. Prin proprietatile sale uleiul curata motorul de impuritati si de depuneri, rezultate in urma procesului de ardere ce are loc in camera de ardere a motorului. Aceste depuneri pot fi foarte daunatoare motorului intrucat prin acumulare in timp vor slabi performantele motorului, vor duce la uzura prematura si vor scadea durata de viata a motorului.
Atentie! Si un ulei de calitate slaba poate determina aparitia depunerilor, ca urmare a carbonizarii si oxidarii acestuia in motor, formand o substanta foarte asemanatoare noroiului. Pentru a evita astfel de situatii este recomandata folosirea unui ulei de motor de calitate superioara, verificarea periodica a calitatii acestuia, schimbarea la timp a filtrului, folosirea antigelului sau a lichizilor pentru racire corespunzatori. O metoda populara folosita de soferi este de a freca intre degete o picatura de ulei luata de pe joja pentru a simti daca este aspru sau nu. In cazul in care este aspru inseamna ca are impuritati, respectiv poate contine infime particule metalice – acest lucru fiind un bun indicator al gradului de uzura al motorului.
4.Protejeaza componente motorului impotriva coroziunii. Uleiul de motor se poate oxida iar prin condensare se pot forma acizi care o data intrati in contact cu componentele motorului pot duce la coroziunea si implicit la distrugerea prematura a motorului. Pentru a evita aceste lucruri neplacute este necesara procurarea unui ulei de motor de calitate superioara cu proprietati antioxidante si anticorozive.
5. Contribuie la etanseizarea si lubrifierea garniturilor. Motoarele noi si nerodate, precum si cele uzate prezinta anumite portiuni mai putin bine etansate in special in zona cilindrilor. Aceste imperfectiuni sunt cauzate de existenta unor asperitati in cazul motoarelor noi, astfel ca este necesara rodarea, iar in cazul motoarelor uzate, uleiul compenseaza uzura prin grosimea peliculei pe care o formeaza – fiind indicat in acest caz folosirea unui ulei gros (10W40 sau 20W50). In cazul motoarelor cu grad mare de uzura acestea vor consuma foarte mult ulei intrucat pierd mult din compresie. Pentru a depista daca o masina prezinta un astfel de grad inaintat de uzura este suficient sa fie mirosit uleiul de pe joja iar daca acesta miroase a ars, inseamna ca uleiul este ars la aprinderea benzinei si ca a patruns in cilindru ca urmare a degradarii pistoanelor.
6. Proprietatea de antispumant. Prin aditivi sai uleiul are si proprietatea de antispumant. Spuma poate sa apara atunci cand uleiul intra in contact cu aerul in timpul procesului de lubrifiere continua. Aparitia spumei poate pune in pericol pelicula continua de ulei, determinand daune serioase motorului prin pierderea calitatii de control asupra temperaturii si ducand la uzarea prematura a acestuia.

Un comentariu:

Comentariul dumneavoastra va fi postat imediat ce va fi validat de un moderator