luni, 9 iulie 2012

Si iarasi esec in masa la bacalaureat


Mai multe rotite din angrenajul reprezentat de sistemul de invatamant romanesc scartie din ce in mai suparator, piesele fiind atat perimate cat si depasite tehnologic.
Fata de anul trecut rezultatele de acum ale elevilor la bacalaureat sunt aproape la fel de catastrofale. In mediul rural rata promovabilitatii se mentine la fel de scazuta ca si anul trecut.
Exista mici exceptii, aproape nesemnificative, privind rezultatele din mediul urban.
Unde este problema si cum trebuie remediata?
Societatatea romaneasca se confrunta in prezent cu o problema grava in ce priveste sistemului de invatamant, oricat de mult nu le-ar placea unora dintre politicieni sa recunoasca. Iata aici cateva din defectele identificate :

1. Prima disfunctionalitate este legata de motivatia slaba,  lipsa de organizare, de protectie si sustinere pe piata muncii a proaspatului absolvent.
Copiii ar trebui sa cunoasca dinainte si in concret ce avantaje li se ofera odata cu terminarea liceului si obtinerea unei diplome de bacalaureat.
Trebuie sa existe raspunsuri la intrebarile: Isi pot gasi mai usor un loc de munca? Vor fi mai bine platiti ?
Realitatea ne arata ca nici macar absolventii de facultate nu reusesc sa se angajeze si raman cu o diploma de licenta inutila in mana.
Insa situatia este mai penibila decat atat, pentru ca, chiar si in situatia in care absolventii vor gasi un loc de munca, exista un mare risc ca acestia sa experimenteze una dintre cele mai nefericite realitati din sistemul romanesc de salarizare si astfel sa ajunga sa presteze o munca stresanta in conditii si pentru un salariu de mizerie.
Singura solutie la care pot recurge absolventii de liceu sau cei de facultate, fie ca la sfarsitul anilor de studiu obtin sau nu o diploma, este plecarea spre tari mai vestice, unde dragutii de ei vor desfasura activitati mai putin legate de nivelul lor de pregatire.
Intr-o exprimare mai succinta: Cu diploma sau fara tot pe degeaba vei fi, daca tata sau mama nu este cineva, pe undeva.

2. Metodele si principiile comuniste inca primeaza in sistem
Invatamantul ar trebui sa fie adaptat si corelat pe nevoile si capacitatile reale ale elevilor.
Am auzit adeseori expresii si afirmatii care m-au lasat perplex, cum ar fi „superioritatea invatamantului romanesc” Astfel au fost destui care s-au lovit cu o caramida in piept strigand in gura mare ca ceea ce se invata la noi este net superior fata de ceea ce se invata in tarile occidentale sau chiar in SUA. In acest spirit cretinoid au fost luate in deradere tari cu mult mai civilizate, pe motiv ca sunt inferioare „calitativ” in ce priveste invatamantul.
Afirmatii ce denota aroganta si infatuare. Sistemul de invatamant romanesc nu produce competenta, ci doar infatuare.
Realitatea se vede de-abia acum, desi problema este cu mult mai veche.
Am citit mai devreme de pe site-ul unui post de televiziune ca o principala cauza a rezultatelor slabe la bacalaureat ar putea fi consumul de etnobotanice(???). Aceasta afirmatie exagerata nu este decat o modalitate a celor parveniti si infatuati de a se proteja. Cei care fac acest gen de declaratii sunt la randul lor tot un produs al scolii romanesti. Sa nu uitam nici de afirmatia domnului Basescu „Scoala romaneasca scoate tampiti”.  
Acest lucru afecteaza negativ intreaga societate in care traim.
Pentru ca scoala romaneasca scoate pe banda rebuturi iar ceea ce nu se considera rebut nu foloseste pe deplin nevoilor reale ale societatii.
Economia tarii se taraie; pretutindeni in tara avem parte de o administratie defectuoasa; intreaga mentalitate ce predomina societatea romaneasca este una bolnavicioasa - toate acestea sunt legate de scartaielile si poticnirile din sistemul de invatamant romanesc.
De ce sa ne miram atunci cand presedintele Romaniei ne spune pe un ton ferm si sigur „Noi nu ne-am propus sa iesim din criza” sau de faptul ca intregul guvern decide, recunoscandu-si astfel incompetenta, ca singura solutie de iesire din criza taierea veniturilor pensionarilor si bugetarilor, chiar si in cazul in care acestea nu depaseau cateva sute de lei? De altfel niste oameni foarte bine pregatiti si cu rezultate din cele mai bune in scolile romanesti.
Pentru ca atata pot! Acesti oameni nu au fost pregatiti sa gandeasca peste anumite limite si vor alege intotdeauna calea cea mai scurta pentru rezolvarea problemelor.  Cei responsabili constientizeaza problemele din sistem dar se resemneaza repede, pentru ca nu sunt capabili sa gaseasca solutii. Ei sunt limitati la un anumit tip de mentalitate din care nu pot iesi. Pusi in fata evidentei vor spune ceva in genul „dar avem si copii superdotati”, afirmatie care este foarte apropiata de….. „sase cai frumosi”.
Foarte multi au ras de cetateanul de etnie rroma care nu gasea alt raspuns decat „doi cai sau sase cai frumosi” intr-un videoclip postat pe Youtube, dar acest lucru se prezinta sub o forma mai rafinata si in cazul politicienilor sau a celor ce au obligatia sa dispuna masuri ferme de reforma.
Vorbind de reforma trebuie spus ca programa scolara este mult prea incarcata si cu mult peste posibilitatile de asimilare ale copiilor. Este facuta sa raspunda idealurilor marete ale comunismului.
In societatea comunista cetateanul trebuie sa invete si sa munceasca!
„Invatati, invatati, invatati” – Vladimir Ilici Lenin.
Nu conteaza ca totul este cam fara folos, ci doar sa o faca. Pentru ca suna bine!
Copiii sunt pusi sa invete mecanic, cu accent pe asimilarea unui nivel tot mai mare si mai diversificat de cunostinte.
Prea putin se conteaza pe inclinatiile, preferintele sau abilitatile elevilor, respectiv pe posibilitatea dezvoltarii unei gandiri tehnice si nu mecanice.
Daca un elev denota abilitati in ce priveste matematica el nu va aprofunda pe deplin aceasta materie intrucat va trebui sa se concentreze asupra invatarii si a altor discipline, in mod obligatoriu si care oricum nu-i vor fi de folos niciodata in viata.
Din punct de vedere psihologic putem spune ca elevul simte ca pierde ritmul, ca ceea ce i se cere la scoala este peste puterile lui si astfel se lasa pagubas.
De asemenea, nu exista o analiza atenta a evolutiei cererii fortei de munca si o indrumare a elevilor in acest sens.
Elevului nu i se spune: concentreaza-te pe aceasta disciplina intrucat sansele tale de realizare vor creste considerabil.
De fapt inca din clasele gimnaziale metoda de pregatire a elevilor este predarea in salile de clasa urmata de examinare si notare.
Exista prea putine laboratoare de studiu, sau alte instrumente menite sa dezvolte aptitudinile elevilor sau sa-i motiveze si sa le stimuleze interesul.
De fapt se investeste prea putin in invatamantul romanesc pentru a ne putea ridica la asemenea pretentii.

3. Refularea profesorilor
Nu este intamplator faptul ca aceste catastrofe de la bacalaureat au venit nu de mult dupa ce profesorii au aflat ca nu li se vor mai mari salariile.
Afirmatiile „un profesor ramane un profesor” sau „un politist ramane un politist” sunt profund gresite intrucat ii dezumanizeaza pe cei care practica aceste meserii. Sa nu uitam ca atat profesorul cat si politistul sunt si ei oameni cu nevoile lor.
Profesorii au toate motivele sa se considere nedreptatiti, mai ales dupa ce li s-a promis o majorare salariala iar aceasta promisiune a fost ulterior abandonata si uitata de guvernanti.
Sigur va amintiti de comentariile de atunci ale conducatorilor care spuneau ca salariile acestei categorii profesionale trebuiesc majorate, intrucat in societate educatia este cea care trebuie sa aiba prioritate. Ulterior conducatorii s-au dezis de aceasta afirmatie invocand faptul ca ei sunt cei care ar trebui sa se bucure de prioritate intrucat lucreaza chiar si mai mult de 20 ore pe zi in raport cu un profesor ce preda doar cateva ore pe saptamana.
Pentru a-si pastra locul de munca sau pentru a nu atrage asupra lor si alte critici profesorii isi neaga in prezent existenta sentimentului de nedreptate pe care si-l vor refula adanc in inconstient de unde vor porni suficient de multe impulsuri negative, toate indreptate impotriva celor pentru care sunt responsabili sa-i pregateasca.
Exista riscul ca si cei mai buni profesionisti sa clacheze pe parcursul carierei din cauza stresului sau a neimplinirilor iar mare parte din actiunile lor sa ajunga se fie indreptate, in mod inconstient,  impotriva scopului activitatii profesionale.
Pe cat de nemotivati sunt elevi pe atat de nemotivati sunt si profesorii.
Parerea mea este ca aceasta balanta trebuie ridicata in mod echilibrat si concomitent pentru a putea remedia intreaga problema.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Comentariul dumneavoastra va fi postat imediat ce va fi validat de un moderator